mandag 12. desember 2011

Kakeoppskrifter..

Tenkte jeg skulle legge ut noen kakeoppskrifter som flere har lurt på.. Den ene er til Charlottinere som jeg fikk fra min svigerinne. I år sa jeg at jeg ikke skulle lage noe særlig med kaker. Men det har jeg overskredet allerede. Jeg er jo blitt så glad i å lage kaker (og ikke minst i å spise dem sammen med min skjønne familie som og er passe gærne etter søtsaker). Så her i gården har det blitt testet både det ene og det andre:-)

Den første oppskriften min er Charlottinere:
  • 150 g kokesjokolade (hakket i små biter)
  • 6 dl hvetemel
  • 2 dl maizenna mel
  • 1 dl sukker
  • 4 ts vaniljesukker
  • 300 g smør/margarin
Bland alt i en bolle og tilsett smøret i små klatter. La den ligge litt å hvile i kjøleskapet. Skjevl den ut og bruk små kakeformer.
Stek midt i ovnene på 150 grader, i ca 20 min.

Fyll: 200 g kokesjokolade og 50 g kokosfett.

Smelt over vannbad og avkjøl til det tykner. Smør på og sett sammen.


Ellers har jeg to typer kakemenner. En hard type og en myk:-) Begge oppskriftene har jeg fra mammas kokebok.

Harde kakemenner:
  • 700 (750) gr sukker
  • 1 kg hvetemel
  • 2 1/2 dl vann
  • 250 gr margarin
  • 3 ts hornsalt
Rør smør og sukker hvitt. Ha oppi det andre.
Steketemp: 180 grader (175)
Steketid: ca 10 min

Myke kakemenner:
  • 750 gr hvetemel
  • 2 1/2  dl vann
  • 370 gr sukker
  • 100 gr margarin
  • 2 ts hornsalt
Rør smør og sukker hvitt. Bland det andre oppi.
Steketemp: 175 grader
Steketid: 10 min.

Ellers hadde jeg med meg noen herlige lussekatter på knøtteklubben idag. De var kanongode igår da jeg tok dem ut av ovnen, men etter at de hadde vært i frysen i natt var de ikke så verst idag heller. Oppskriften fant jeg her:

http://www.tine.no/oppskrifter/jul/julekaker/7522.cms?lussekatter
Idag lot jeg (dumme meg) jentene leke med isopor på gangen.. Eller rettere sagt jeg visste ikke de gjorde det før jeg hørte latteren dems. Der sitter to jenter å smuldrer opp store deler av isoporen, og det klistrer seg OVERALT. I håret, på klæra og så flyter det utover gulvet. Chris prøvde først å sope det opp med kosten, men det gav han fort opp. Det ville ikke ligge på brettet så derfor var det frem med støvsugeren.



Nei nå får jeg se å legge jentene her. De er trøtte nå, og jeg har endel ting til på timeplanen. Har kransekakedeig i kjøleskapet som jeg tenkte å trille ut i kveld og så tenkte jeg å lage delfiakake, Får se om det blir i kveld det og ellers utsetter jeg inntil videre:-) Ha en flotters kveld dere!

Klem Ellen

4 kommentarer:

  1. Det nederste der var jo bare supergøy! Men kanskje ikke for mamma...
    Så flink du er til å bake! Mulig dere kommer til å ha sukkersug etter jul. :)
    Jeg fikk ikke trillet ut marsipanen i dag heller, men det er jo godt å ha noe å utsette. ;)
    Det ble litt ekstra jobb med å skifte bleier. Stakkars jente! Håper hun er bedre i morgen.

    SvarSlett
  2. Hehe.. det tok litt tid å rydde opp ja, men da hadde de det ihvertfall artig den tiden:-)Sukkersug etter jul ja. Men prøver å roe ned i hverdagen da ihvertfall..
    Stakkar Mathea, ikke kjekt det. Håper dagen imorgen blir bedre..

    SvarSlett
  3. Lussekatteoppskriften du brukte må jeg jammen prøve, siden jg allikevel skal bake det idag:) Takk for tips.

    HAHA! Unger og isopor, ja. Morsomt å se at de trives i hverandres selskap da. Kjempeskjønne;D Måtte le godt av videoen.

    Du står virkelig på du, med kransekakebaking og delfiakake og! Jammen, sånt holder jeg meg unna;D Litt mye jobb.

    SvarSlett
  4. Oj oj oj, skal si du står på altså:D Flinking! Alt sammen hørtes veldig godt ut:D

    SvarSlett