lørdag 3. desember 2011

Hektiske men koselige dager..

Deilig.. Nå synker jeg dypt ned i sofaen etter to hektiske dager. Min gode mann står fremdeles på kjøkken og steker brente mandler i hauger og lass til oss og familien rundt oss:-) Men vi har virkelig fått gjort masse. Julegavene er vi ferdig med (mangler bare en gave til pappa, hva i alle dager skal jeg finne på?? Har noen en idee??), og kakene begynner å bli fult opp i bokser:-)
Igår kom min flotte svigerinne, Benedicte, og hjalp meg med å passe jentene på ettermiddagen og kvelden. Det var skikkelig deilig å få overlate ansvaret over til en annen en liten stund.

Her sitter de to flotte jentene og lager marsipankuler:-) Alette fikk litt alene tid med tante etter at Eva-Lotta var lagt..

For noen dager siden fant jeg en VELDIG enkel oppskrift på karameller som jeg bare måtte prøve. Alle ingrediensene ble blandet sammen med en gang og slik kokte det 6-8 min. Jeg skjønner jo nå at egentlig burde jeg kokt det litt lenger selv om det bare sto den lille tiden i oppskriften. De ble litt vel myke synes jeg. Men snakk om god smak da. Den smelter på tunga.. NAM NAM..


Jeg la karamellrøra til avkjøling men det tok litt lang tid så jeg la den i kjøleskapet over natta. I dag triller jeg dem ut som kuler og dryppet sjokolade på dem. Nå ligger de godt gjemt i frysen, så spørs det hvor lange de kommer til å ligge der:-)

Det ferdige produktet:-)

Her er en liten del av de brente mandlene. Lurer på hvor mange kilo det ble tilsammen. Det ble litt av en mengde:-)

Min mann har verdens beste oppskrift på brente mandler..

Ønsker alle en rolig lørdagskveld:-)
Klem Ellen

5 kommentarer:

  1. Flinke dere er :) Her har jeg kun kommet i havn med 2 slag, og begge har butikken bakt ;)

    Kos deg resten av kvelden i sofa'n!

    Klem

    SvarSlett
  2. Oioioi, ser herlig ut. Har laget bredte mandler i dag jeg og. Kan jeg få oppskrift på karamellen?:) du e flinke asså.... Klem, Frøydis

    SvarSlett
  3. Så flinke dere er! Nå kan dere kose dere resten av ventetiden. :)

    SvarSlett
  4. Nam nam, karameller er digg! Bare tenna mine som ikke er SÅ glad i dem. Flinke dere er. Mye godsaker til jul, og Chris sine brente mandler er nydelig!!

    SvarSlett
  5. Anne Grete: Greit med to slag i hus da:-) Det kommer nok mer etterhvert.

    Frøydis: Så fint at karamellene blei bra.. Farlig goe de der..

    Sabine: Nå skal jeg kose meg resten av ventetiden.. Har bare pakking og div saker igjen:-)

    Caroline: Karamellene er ikke vonde for tennene i det hele tatt. De er ikke seige.. Men for hull i tenna er det noe annet:-)

    SvarSlett