onsdag 26. september 2012

Tomatsuppe

For lenge siden lovte jeg at jeg skulle legge ut oppskriften på hjemmelaget tomatsuppe. Nå har jeg endelig fått somlet meg sammen og satt meg ned for å dele den med dere. Oppskriften er på en annen blogg jeg følger..

Kremet tomatsuppe med kylling:

Skjær opp 3 rødløk i små biter, skrell en halv sellerirot og del den i enda mindre biter. Ha en ss smør i en stor kjele, og putt selleriroten og løken oppi. Dette skal stå å surre i ca 10 min.


Ha oppi 6 bokser med hakkede, hermetiserte tomater (jeg bruker 4 med oregano og basilikum, og 2 med hvitløk) og tre bokser (tomatbokser) med vann. Legg i 2 store eller 3 små kjøttsuppeterninger.
Dette skal stå og putre i ca en time, da klippes noen stenger med stangselleri i biter, og puttes i gryta, sammen med 2 putter fløte (2 putter tilsvarer 2 små kartonger med kremfløte). Suppa skal småkoke i ca 10 min. Tilslutt tilsettes biter av stekt kylling i (rundt 1300 gr). Smak til med salt og pepper..


Dette er en rimelig stor porsjon, og holder til flere dager. Den er også fin å fryse. Enkel og veldig god middag..

Ha en fin kveld dere.. Håper å få lagt ut litt bilder fra turen vår til Mosjøen sist helg..

Klem Ellen

2 kommentarer:

  1. Mmmm så deilig! Den må jeg prøve en dag. For dette er den eneste tomatsuppen jeg vet Arne liker. Gleder meg til å se bilder fra hvordan dere har hatt det altså:)

    SvarSlett
  2. Åh, den så GOD ut!! Den må vi prøve ut en gang altså :D Mulig vi må lage en enda mindre porsjon da - eller bare be noen på middag ;)

    Gleder meg til å se bilder fra Mosjøen! :D

    SvarSlett