mandag 9. januar 2012

Brødoppskrift


I jula fikk jeg en super oppskrift på brød av min gode svigerinne. Den har jeg allerede bakt to ganger etter nyttår, fordi brødet er så godt og så er det også fantastisk godt brød å fryse:-) Og i tillegg holder det seg veldig fint et par dager på benken.

  • 1,1 dl væske (melk, vann)
  • 100 gr smør
  • 1 pk gjær (50gr)
  • 2 never sukker (ca 1 dl i hver)
  • 1 ss salt
  • ca 2 kg hvetemel (jeg bruker litt mindre) 

Smelt smøret og tilsett væsken til lunkent. Jeg har den bitte litt varmere enn 37 grader. Bland alt sammen. Smør deigen med olje før den settes til heving. Hev i ca 30 min. Del den deretter i 3 deler. Lag 3 lange "pølser" og legg den i den dype langpannen, med stekepapir i mellom (se bildet øverst). Smør med olje igjen og etterhev den i 1/2 til 1 time. Stekes på 200 grader i 30 min.

Fantasisk godt med bare smør når brødet er tatt ut av ovnen. NAM, NAM..


To gode jenter som koste seg sammen på isen på søndag..

Ha en flotters kveld dere.
Klem Ellen

3 kommentarer:

  1. Der kom oppskriften ja! Nam, det så skikkelig godt ut. Men blir brødet like vellykket hvis man bytter ut noe av det fine melet med grovt mel? Guttene mine blir ikke skikkelig mette av loff, skjønner du. Nystekt brød er noe av det beste som finst. Kan tenke meg hvordan det smaker.

    SvarSlett
  2. Tenkte jeg skulle teste det ut, men har ikke fått tid enda.. Hvis du tester det ut, gidder du å gi beskjed hvordan det gikk?

    SvarSlett